Časté omyly při údržbě kola
… anebo nevhodné pojetí domácí údržby
Tento článek neberte jako příručku k servisu, kterou můžete najít kdekoliv, ale o sérii našich poznatků a zkušeností, které nám mohou pomoci k tomu, aby vše na našem kole skvěle fungovalo.
Budu se zabývat nejčastějšími mylnými představami o údržbě kola, o kterých slyším jak od cyklistů tak i některých mechaniků. Žádný s uvedených činů není skutečným hříchem, jako například nošení ponožek v SPD sandálech, je však jednoduché přestat tyto věci dělat (samozřejmě za předpokladu, že budete s níže uvedenými radami souhlasit).
1. Odmaštění nového řetězu
Často slýchávám, že nové řetězy by měly být před jízdou na kole odmaštěny, jelikož jsou ošetřeny pouze konzervačním olejem či vazelínou, což není vhodné pro jízdu. Je zřejmé, že se nejedná o nejvhodnější mazivo, avšak není problém takto ošetřený řetěz pro jízdu použít.
Pokud však používáte mazivo na bázi rozpouštědel, měli byste řetěz raději očistit, abyste zamezili kontaminaci. Pro většinu cyklistů však platí, že mohou použít nový řetěz, aniž by ho nejdříve čistili od konzervačního maziva.
2. Mazání ozubených pastorků.
Již mnohokrát jsem viděl mechaniky, jak mažou ozubené části převodů a pokud to dělají oni, ostatní se tímto také řídí. Pouze řetěz se pohybuje, a proto potřebuje být namazán – při aplikaci maziva na ostatní převodové části dochází k jejich znečištění a postupnému nalepování špíny, což může vést ke zhoršené funkci. Proto se snažte udržovat kazetu a převodníky v co nejčistějším stavu.
3. Nešpinící mazivo je dobré mazivo
Pokud používáte olej, po kterém je řetěz stále čistý, není to zárukou, že se jedná o kvalitní mazivo. Může to být podobné jako, když máte čistý řetěz bez maziva a ten pak vrže.
Neříkám, že všechny tyto tzv. „čisté“ oleje jsou špatné, pouze je potřeba si uvědomit, že tyto oleje jsou určeny pouze pro lehké ošetření povrchu řetězu a snížení tření. Některé z těchto olejů jsou tak „light“, že vše co umí je pouze zůstat v tekuté podobě v láhvi.
4. Mazivo na karbon nepatří
Toto je částečně pravda. Klasické mazivo byste na karbon neměli používat a to proto, že chemie obsažená v těchto mazivech může poškodit povrchový krycí lak karbonových dílů.
Přesto je na trhu spoustu speciálních vazelín, které mají za úkol snížit povrchové tření, a následně není potřeba tolik dotahovat šrouby. Vhodné použití této vazelíny je např. na sedlovky a objímky představců a v některých případech i na hliníkové díly. Tato specielní vazelína se aplikuje pouze v místech, kde může dojít k proklouznutí.
5. Tlakové mytí je O.K.
Přestože někteří mají od svých sponzorů stále nové díly, např. ložiska, nepoužívejte na mytí svého kola tlakové mytí, tzv. wapku. Příliš velký tlak vody se může dostat pod prachovky ložisek a vykonat dílo zkázy, zatímco vy budete spát.
Nejsem proti použití zahradní hadice, pokud máte kolo hodně od bláta, ale buďte vždy opatrní, abyste proudem vody nemířili na místa, kde jsou ložiska, případně na další citlivá místa jako například řadící páčky.
6. Dotahování šroubů maximálním utahovacím momentem
I s momentovým klíčem je možné udělat chybu a to v případě, když je tento nástroj v nesprávných rukou. Zatímco většina výrobců uvádí „maximální utahovací moment“ jako označení pro skutečné maximální dotažení, postačí dotažení menším momentem.
Pokud je uvedeno slovo „max.“, že je vhodnější dotáhnout méně, než uvádí maximální číslo. Například BMC má specifikovaný dotahovací moment 5-8 nm u dvoušroubové podsedlové objímky na kole Pro Machine SLC01. Zatímco tento údaj je označen na rámu, přesto BMC doporučuje 3nm jako spodní a 5 nm jako horní hranici pro dotažení. Označní 5-8 nm je absolutní maximum.
Přesto je důležité řídit se vlastním úsudkem. Je skutečně potřeba dotahovat Vaši karbonovou sedlovku na 15 nm? A je potřeba dotahovat objímku odlehčeného představce ke karbonovým řídítkům silou 8 nm?
7. Mazivo jako mazivo
Ve většině případů je dostačující standardní mazivo (vazelína). Pokud je však na některé komponenty doporučené speciální mazivo, má to své opodstatnění. Například, při použití běžné vazelíny do volnoběžného tělesa (ořechu), může dojít k tužšímu chodu a to z důvodu vyšší viskozity vazelíny. Rovněž běžná vazelína může nevhodně působit na těsnění nebo se smíchat s olejovou náplní ve vidlicích, či hydraulických brzdách.
Na závitové díly, které není potřeba často povolovat, je lepší vůbec nepoužívat vazelínu, ale pouze speciální lepidlo (např. Loctite).
8. Tento díl se nedá opravit
Není pochyb, že žijeme v konzumní společnosti, ale existuje velké množství náhradních dílů, které běžně nelze najít v internetových obchodech. Před tím, než se rozhodnete vyměnit nějaký drahý díl na svém kole, zajděte do nějakého cyklo obchodu a zeptejte se, zda je možné a vyplatí se díl opravit.
9. Držák (patka) přehazovačky na to nemá vliv
Jestliže Vám špatně funguje řazení, je pravděpodobně, že držák přehazovačky není v linii (kolmo) s pastorky. Pokud dostane přehazovačka boční ránu, většinou se duralová patka ohne a řazení pak nefunguje správně. Tento problém se vyskytuje i u zcela nových kol.
Správné nářadí je velmi důležité pro přesné nastavení kolmice patky přehazovačky.
10 či 11-rychlostní pastorky vyžadují naprosto přesné nastavení a to z důvodu malých rozestupů mezi jednotlivými pastorky. Bez správného nářadí by nebylo možné přehazovačku dobře srovnat.
10. WD-40 je mazivo
Již léta mechanici nedoporučují používat WD-40 jako mazivo na kolo, přesto se běžně používá. Zatímco WD-40 funguje slušně jako odmašťovač a rozpouštědlo (vytěsňuje rez), selhává jako mazivo.
11. Udržujte nohy vidlice namazané
Jsem pro použití silikonového maziva na kluzné nohy vidlice a zadního tlumiče po vyjížďce. Osobně namažu nohy vidlice, poté několikrát vidlicí zapružím, čímž se dostanou na povrch nečistoty z pod prachovek, a poté nohy vidlice očistím suchým hadříkem.
Zároveň však nedoporučuji vidlici nechat pouze namazanou, bez očištění, jelikož pak silikon na sebe váže prach a nečistoty, což v konečném důsledku může zkrátit životnost vidlice.
Přeložil a s textem se ztotožňuje :-)
Milan Milian
Originální text: Bikeradar.com